Wednesday, July 8, 2015

Adab bersalaman ketika hari raya


Assalamualaikum...!
Alhamdulillah..9 hari lagi menuju Syawal!
Masa itu nantilah kita ambil peluang nak bermaaf-maafan...tapi awas..jagalah aurat & mahram kita...
Berikut adalah senarai yang kita DIHARAMKAN untuk bersalam..
Sama-samalah kita terus mendapat pahala di bulan syawal nanti..semiga bermanfaat!


A GOOD REMINDER:

Bukan Mahram yg TAK BOLEH salam:

Lelaki:-
1. Isteri kepada adik beradik bapa
2. Isteri kepada adik beradik emak
3. Adik beradik perempuan bapa mertua
4. Adik beradik perempuan emak mertua 
5. Anak perempuan adik beradik isteri
6. Kakak Ipar
7. Adik Ipar perempuan
8. Sepupu perempuan
9. Sepupu Ayah (perempuan)
10. Sepupu Emak (perempuan)

Perempuan:-
1. Suami kepada adik beradik bapa
2. Suami kepada adik beradik emak
3. Adik beradik lelaki bapa mertua
4. Adik beradik lelaki emak mertua 
5. Anak lelaki adik beradik suami
6. Abang Ipar
7. Adik Ipar Lelaki
8. Sepupu Lelaki
9. Sepupu Ayah (lelaki)
10. Sepupu Emak 
Ada yang tak tahu. Dan kadang2 kita terlupa. Nampak mcm boleh tp sbnrnya tak boleh.
Haa..nampak cantik tp tak leh sentuh. 
Jangan buatbuat lupa. Haram. Ni dah tahu..minta minta ler sampaikn pd yg bernama saudara.



Salam sayang,
Suhana

7 comments:

  1. Nice sharing ! orang sekrang padang sebelah mata je bab ni

    ReplyDelete
  2. bagus entry ini sue,,,,dapat mengingatkan batas2 kita di hariraya nanti,apatah kakak yg ada 2 anak gadis ni ,kadang sepupu sepapat mudah je nak bersalaman sebab lama tak jumpa.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum... singgah baca sini pas update blog :D

    ReplyDelete
  4. haah betul2. tq sharing. ramai yg terlepas pndang psl ni kan hehe

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum. :). Dok mencari ni sbb terlupa nak simpan yg terbaca di fb. Thank u.

    ReplyDelete