Sunday, March 9, 2014

Kenapa Kita Memerlukan Supplemen???



Ramai di antara kita yg anti kepada supplemen.Tapi,tahukah anda kenapa kita perlukan supplemen??
PERTAMA:
Ada sstgh keadaan,badan kita memerlukan dos vitamin yang lebih tinggi dari apa yang boleh diperolehi daripada makanan. Contohnya vitamin C dan E yang diperolehi daripada makanan sahaja tidak mencukupi untuk memberi kesan pencegahan dan anti penuaan.

KEDUA:
Byk buah-buahan dan sayur-sayuran ya...ng ditanam dusembur dgn racin serangga & ada juga yg diletak bahan kimia supaya cepat masak & tahan bile dsimpan pd masa yg pjg.Ini akn myebabkan buah & sayur tidak mgndungi nutrien yg mcukupi.

KETIGA:
Zat makanan mudah hilang semasa proses pengangkutan, penyimpanan, dan penyediaan. Vitamin C dan enzim mudah dimusnahkan oleh haba semasa dimasak.

KEEMPAT:
Pengambilan pil penahan sakit, laksatif, merokok,ubat-ubatan, alkohol, minuman keras dan antibiotik boleh mengganggu penyerapan zat makanan. Amalan diet yang tinggi kafein, lemak, kolestrol, gula, dan garam dapat mengurangkan simpanan zat makanan di dalam tubuh.

KELIMA:
Pengambilan makanan seharian yang tidak seimbang ,mknan segera serta tidak mengikut piramid makanan yang dicadangkan.

KEENAM:
Gaya hidup dan trend masakini dengan kehidupan yang sibuk, jarang memasak di rumah dan lebih gemar kepada makanan segera yang tinggi kandungan MSG.

KETUJUH:
Bagi yang bekerja, ada diantara kita yg mengabaikan sarapan pagi & trus sahaja mkn thari.Kebanykannya mengambil mknn ringkas tanpa menitikberatkan nutrien yg dperlukan badan

No comments:

Post a Comment